Sidevisninger i alt

tirsdag den 27. oktober 2015

@myrainbowfeeling MY INNER "TWIGGY QUANT"











 “The 1960s were an age for fashion innovation for women”

Jeg bliver ofte enig med mig selv om at jeg er født i det forkerte århundrede. Eller i hvert fald på det forkerte tidspunkt kan man sige. Min kærlighed til blandt andet 60´ernes mode er simpelthen for stor til at jeg kan tro på, at jeg er ”young and wild” i den rigtige tid.

60´erne var som bekendt et af de mest indflydelsesrige årtier ”in the woooorld of fashion”, her mini skirtet fik sin storhedstid og hvor moden ikke længere blev dikteret af højt profileret designere fra London og Paris, men af unge almindelige mennesker. Like !

For mig er det et årti som råber

”Have fun with fashion!”
”Be please and release yourself !”
”Be Brave and colorful!”

60´erne spænder virkelig bredt på mode fronten og minder mig om min egen legesyge tilgang til mode og lysten til at eksperimentere med flere forskellige stilarter, dog i samme look.

 Jeg kan især relatere til midt 60´erne: De klare farver, de grafiske og psykedeliske prints og de rene linjer. Stilen er faktisk ret enkel hvis man tænker over det. Ikke for meget access og tingeltangel, hvilket heller ikke er min stærke side. 

Jeg foretrækker looks der har rene linjer og står kniv skarpt uden at være kedeligt, og det må helst  gerne være et mix af forskellige farver og grafiske prints toppet med overraskende enkle detaljer.

Twiggy og Mary Quant er,ikke så overraskende, mine to iconer fra 60´erne. Jeg elsker, elsker ELSKER simpelthen Twiggys look og ikke mindst at Mary Quant fik introduceret og implementeret ”mini skirtet” og ”hot pantsene” i en ellers ret så påklædt modeverden.

“After designer Mary Quant introduced the mini-skirt in 1964,
fashions of the 1960s were changed forever.”

Midi og de lange længder blev totalt udkonkurreret af mini skirtet, og en hver ung kvinde med respekt for sig selv gik I et mini skirt så kort, at hvis man tabte noget på gaden skulle man nok ik bøje sig ned efter det, uden liiiige at se sig over skulderen først !!

Mini skirtet og ”lille pige looket” afspejler det revolutionærende skift i den måde folk begyndte at klæde sig på. I modsætning til at de yngre generationer som før klædte sig som voksne, blev de i stedet inspireret af et mere ”childlike” look.

  Endnu en ting jeg elsker og kan relatere til. Jeg bliver ofte selv inspireret af ”lille pige looket” og bliver ofte ramt af inspiration når jeg går forbi en børnetøjsbutik da de, sjovt nok, har en tendens til, at være meget mere legesyge, farverige og overdressed end ”voksen butikkerne”. Ikke noget minimalisme der, hvilket min egen stil vist heller ikke bærer meget præg af.

Mit look i fredags er 100% i 60´ernes ånd og tog sig ret fint ud på den smukkeste solrige efterårsdag.

With loads of 60´s LÅVE <3
//Mathilde


Credits
Leather hat Eltoft Vintage
Polo shirt Eltoft Vintage
Skirt Monki
Tights Monki
Loafers Oter Stories

Ingen kommentarer:

Send en kommentar